Vesanto - Rimini - Torun

Vesanto - Rimini - Toruń

Monday 4 May 2015

Workshops in Rimini (Poland, Italy, Finland)


NUTRITION PYRAMIDS 

Nutrition pyramids: Differences and similarities from Italy, Finland and Poland.
  
Differences:
·         The first difference between Finnish Polish and Italian pyramid is that berries are only on the Finnish pyramid because in Italy the are produced in only one place and in Poland people don’t eat a lot of berries. And in Italy berries are more expensive than other countries.

·         In Polish pyramid the most important part of food is grain group with bread, ceral, rice and pasta but in Finnish and Italian pyramid the biggest part contains fruits and vegetables.

·         In Finland and Italy people eat more fish than Poland.

·         In Poland and Finland people eat more potatoes than Italy.

·         The use of oil is different in each country for example in Poland, people don’t use much olive oil because it’s more expensive so they use sunflower oil or butter, while in Finland they use rapeseed oil and olive oil.

·         In Poland the milk products are not so important than other country.

·         In Polish pyramid there are only four levels while in Finnish and Italian there are six levels.

·         Only in  Italian pyramid we can see physical activity level which is the biggest and the most important.

Similarities:
·         Sweets are on the top of every pyramid.

·         For each group fruits and vegetables are important.

·         We all have fish in the same level.



SELF-EVALUATION

Here's the short presentation with opinions of the students about the exchange in Italy.










Self-evaluation from Polish students


During the exchange we asked the students to express their opinions about the poject. Some opinions were given in English and some in Polish. This is what our students think of the project and their Italian experience. 

Natalia Kowalkowska
Moim zdaniem program Erasmus+  to wspaniały pomysł, a wyjazd do Włoch to naprawdę coś. Ten kilkudniowy wyjazd wywarł na mnie ogromne wrażenie. Najpierw piękna i słoneczna Bolonia i jej zabytki, a następnie cel podróży - nadmorskie miasto Rimini. Rodzina u której mieszkałam była bardzo życzliwa i bardzo się cieszyła z mojego przyjazdu. Przywitali mnie wielką kolacją i uśmiechem. Może i nie mówili idealnie w języku angielskim, ale starali się. Zachowanie tych ludzi sprawiło, że nie czułam się można powiedzieć odtrącona. Dziewczyna, która się mną opiekowała Marica była bardzo pomocna i zawsze pytała się czy czegoś mi nie brakuje. Organizatorzy postarali się, żeby nie było na co narzekać i żeby nie było nudno. Wiele ciekawych wycieczek pozwoliło mi zapoznać się z kulturą włoską. Dzięki temu wyjazdowi poznałam wielu ciekawych ludzi no i oczywiście podszkoliłam się w języku angielskim. 

Julia Jankowska 
Moim zdaniem wyjazd był bardzo udany. To była wielka możliwość poznania innej kultury i obyczajów. Bardzo mi się podobała szkoła, ponieważ był tam widoczny luz wśród uczniów i nauczycieli. Podstawową różnicą między naszą szkołą, a ich były zasady. We Włoszech najlepsze było to że każdy mógł się ubierać tak jak chciał. Chętnie przeniosłabym to do Polski. Podczas tej podróży podszkoliłam swój język angielski. Praca w grupach pozwoliła mi na nawiązanie kontaktów z ludźmi z Włoch, ale również z Finlandii. Uważam, że każdy powinien pojechać na taką wymianę, gdyż pozwala ona na poznanie nowych osób i miejsc.

Julia Marchewka 
Mój wyjazd do Włoch był niesamowitym doświadczeniem. Najlepsza była dla mnie możliwość poznania tamtejszej kultury i kuchni (niezwykle zdziwiłam się jak bardzo różni się tamtejsze spaghetti od tego, które tak często jadłam w Polsce. Mogę również powiedzieć, że moje umiejętności językowe poprawiły się, z resztą nie tylko angielski, nauczyłam się też wielu zwrotów i słów po włosku! Jednak mimo tego, że tak wielu rzeczy się dowiedziałam miałam tam wiele czasu na rozrywkę. Najmilej wspominam dni, które spędziliśmy wszyscy razem na plaży grając w różne gry i rozmawiając. Poznałam tam mnóstwo nowych znajomch, z którymi wciąż utrzymuję kontakt. Miałam szansę zwiedzić miejsca o których uczyłam się na historii, to niezwykłe znaleźć się w tak pięknym kraju o którego cudach wcześniej tylko słuchałam.

Hubert Januszewski
Wyjazd do Włoch, konkretnie do Rimini  był bardzo ciekawym oraz fajnym przeżyciem.  Na początku był spokój, przecież dopiero jechaliśmy na lotnisko a stąd jeszcze daleka droga. Jednak sama podróż minęła niespodziewanie szybko, zwłaszcza jak na tak daleką odległość. Pierwszej nocy nocowaliśmy w Bolonii. Miasto to także trochę zwiedziliśmy i poznaliśmy część jego historii. Jednak przecież to nie Bolonia była ostatecznym celem podróży. Było nim Rimini, do którego zawitaliśmy drugiego dnia wieczorem. Rodzina do której trafiłem była bardzo sympatyczna i duża, lecz jej część wcale nie mówiła po angielsku. Kontakt był tylko przez kilka osób. Nie było to wielką przeszkodą. Miasto nie było ogromne, było dosyć małe, jednak i tak było większe niż myślałem, że będzie. Mimo, że samego chodzenia po mieście było kilka dni, nie sądzę, żebyśmy zwiedzili całe Rimini. Włoskie jedzenie było odmienne od naszych polskich dań, jednak kilka potraw było podobnych na przykład spaghetti -  w Polsce też je mamy, jednak jest ono inne od Włoskiego, nie pod względem wyglądu, bardziej pod względem smaku, którego nie da się opisać tekstem. Włoska kultura także jest różna od naszej rodzimej, jednak moim zdaniem nie są to drastyczne różnice, są to drobiazgi pokroju: Włosi nie mówią „Na zdrowie” gdy ktoś kichnie, ignorują kichnięcia.  Podsumowując: Włochy są bardzo przyjemnym państwem, aby spędzać tam czas wypoczynkowy, można się tam kilku rzeczy nauczyć, posmakować ich rodzimych potraw, poznać ich kulturę. Osobiście jestem bardzo zadowolony, że pojechałem tam, był to udany wyjazd i mam nadziej, że utrzymam znajomości tam nawiązane.


Hubert Januszewski
Before I came to Italy I was scared. It was not needed there was very beautiful and nice. I met there some very nice people, saw some very beautiful places. In school they have many different subjects like History of art or philosophy. For me it was boring, maybe because I couldn’t understand any word they said.  I think for them it was interesting. In Italy near everything is different: For example they can walk into the shops with their dogs. They can smoke on school breaks. There are more differences but I won’t write them all because I don’t have time to do that. I liked this trip. We were doing some interesting things like writing recipes for typical Italian food, some presentations. This trip was nice we learned many things, met many people and eaten some typical Italian food like piadina, cassoni. It was very good trip.
 

Magdalena Koczorowska
Kultura:
Włoska architektura zrobiła na mnie największe wrażenie. Wąskie uliczki świetnie komponowały się z tłumem Włochów idących do parku, restauracji czy kościoła. Dech w piersiach zapierało, patrząc na Bolonię z najwyższej wieży w tym mieście. Dla mnie dużo niespodzianką był fakt, że Włosi jedzą bardzo słodkie śniadania i na dodatek bardzo skromne. Natomiast obiad i kolacja są bardzo obfite. Zaskoczeniem było również było zobaczenie psów w galeriach handlowych, restauracjach, pubach. Okazało się, że we Włoszech ludzie mogą zabrać swoich czworonogów, gdziekolwiek chcą. 
Projekt:
W trakcie wymiany pracowaliśmy nad projektem. Byliśmy podzieleni na grupy, pomieszani narodowościowo, więc mieliśmy okazję porozmawiać z Finami. Byli równie koleżeńscy co Włosi. Pisaliśmy książkę kucharską, która była wypełniona przepisami, które robiliśmy w domach naszych włoskich przyjaciół. Oglądaliśmy różne prezentacje: o żywności organicznej i piramidzie zdrowia. Ostatniego dnia zrobiliśmy prezentację na temat zdrowej diety. To była świetna zabawa. 
Wymiana do Woch miała na celu pogłębienie naszych wiadomości na temat zdrowej diety i żywności organicznego. Mieliśmy również zamiar nawiązać nowe znajomości i poprawić nasze umiejętności w komunikowaniu się po angielsku. Z uśmiechem na twarzy mogę powiedzieć, że osiągnęliśmy te cele. To był bardzo udany wyjazd i wierzę, że będę go wspominać do końca życia.

Julia Wójcik 
Wyjazd do Włoch bardzo mi się podobał. Na początku bałam się trochę jak to będzie mieszkać u zupełnie obcej osoby, ale niepotrzebnie się tym martwiłam. Dziewczyna, u której mieszkałam była naprawdę sympatyczna. Oprowadzała mnie po mieście i dzięki niej miałam szanse poznać wiele miłych ludzi. 
Miasta, które zwiedzaliśmy były piękne i pełne zabytkowych budowli. To właśnie one zrobiły na mnie największe wrażenie. 
Jedną z rzeczy, które mnie zaskoczyły było to, że Włosi jedzą małe, ale słodkie śniadania, za to ich kolacje są tłuste, a porcje ogromne. Poza tym dowiedziałam się, że w szkole jest tylko jedna, dziesięciominutowa przerwa. Dziwną rzeczą było dla mnie też to, że Włosi wszędzie mogą wchodzić ze swoimi psami, do restauracji, sklepów. 
Podczas wymiany pracowaliśmy także nad projektem, którego tematem jest zdrowe odżywianie, wysiłek fizyczny itp. W szkole, wraz z osobami, u których się zatrzymaliśmy oraz Finami, podzieleni byliśmy na grupy. Każda z grup miała zrobić coś innego, ja trafiłam do tej, w której robiona była książka kucharska. Książka ta składała się z przepisów na dania, które robiliśmy z osobami nas goszczącymi. 
Podczas prezentacji, które pokazywane były w jednej z sal dowiedziałam się dużo na temat piramidy żywienia, jedzenia ekologicznego oraz zdrowego stylu życia. 
Bardzo cieszę się, że miałam możliwość pojechania do obcego kraju na wymianę, którą będę długo wspominać. 

Weronika Ziemińska
Moja wycieczka do Włoch (którą odbyłam dzięki programowi Erasmus+) była bardzo ciekawym doświadczeniem i zupełnie szczerze mogę zaliczyć spędzone tam chwile jako jedne z najlepszych w życiu. Na początku byłam zestresowana, że coś będzie nie tak, gdy jednak dotarłam na miejsce przekonałam się o tym, jak się myliłam. Rodzina do której trafiłam w pełni spełniła moje nawet najśmielsze oczekiwania – zaczynając od pozytywnej atmosfery i kończąc na pysznym, ale przede wszystkim zgodnym z tematyką projektu jedzeniem (zdrowym i lokalnym). Po powrocie do Polski zdecydowanie mogłam powiedzieć, że poznałam tamtejszą kuchnię i kulturę. Dodatkowo przeszkoliłam swoje umiejętności językowe, a nawet w pewnym sensie mogłam traktować ten wyjazd jako sprawdzenie siebie, głównie jeśli chodzi o komunikację. Uświadomiłam sobie, że wiele rzeczy idzie mi lepiej niż wcześniej uważałam. Z tego powodu wymianę zakwalifikowałam jako wyjątkowo edukującą, ale nie tylko. Była ona dla mnie zarówno nauką jak i rozrywką. Poznałam na niej wielu niesamowicie miłych i przyjacielskich ludzi, z którymi do teraz utrzymuję kontakt (przy okazji ćwicząc język). No i oczywiście świetnie się tam bawiłam! 



In Poland we have also asked our students who did not participate in the exchange to tell us what they have learnt during the first year of the project. 
 
Szymon Szwejda i Mateusz Nyga
 Hello!
This project thought us about food pyramid, organic food, healthy lifestyle. It gave us knowledge about all important things without which we can’t be alive. When I learnt about it, I started eating in a healthy way. I regularly eat vegetables and fruit, which I buy from private entrepreneurs in a market place.
It is worth mentioning that I started regular running, swimming in a swimming pool,  riding on the bike and doing OYAMA Karate. After one month this physical exercise have improved my condition.

Natalia Budny i Martyna Olszewska
The project gave us more information on a healthy lifestyle. Today we know that it makes our lives better and longer. Organic food is a source of health and well-being. Organic food has no pesticides. It is created without chemical additives, so choosing it, we are sure that we are doing well. We knew about the food pyramid but we have learned from the project even more. It became clear to us what we can eat in larger quantities. We take care of a variety of products. We limit the amount of salt and drink more water. We also remember about physical activity. We chose products with EKO marks. We spend more free time in the garden. We had classes with a nurse, therefore, we are aware of the dangers waiting for us in the future. It taught us to be careful what we buy. From today we have learnt how to lead a healthy life. We read labels, and even though we know that healthy food is more expensive it is worth sparing money for it. Every day we eat the first and the second breakfast. The first at home and the second one at school.  At home we try to eat a healthy breakfast and fruit.


Ewa Jaskólska i Natalia Gościmińska
This project gave us a lot of new knowledge about healthy lifestyle.
Now we know which products should we eat a lot, we know what to avoid and how important is physical activity.
We live very fast and we often forget to eat breakfast, fortunately in our school we have breakfast breaks, which is very good for us because we have necessary energy to learning at school.
We also have lessons with a nurse.
We learn a lot and we have fun during it.
Now we know where to buy organic food and where we can spend our time in an active way.
We love our school and healthy lifestyle and teachers and friends and learning and we have good marks at school because of this project. J <3
We spend our free time at learning and reading books not at surfing at the internet because we know that is the best way to live without internet addiction.
When we have a problem we go to our parents to ask for help.


Jacek Wierzejewski i Mikołaj Lewandowski
With the project we found out about the food pyramid. We know that we must eat many grain products. We must drink much water. We know that we shouldn’t eat many sweets and use much oil. We know where to find in Toruń shops with organic food and markets with local food.When we have a lesson with the nurse she tells us how many meals we must eat in one day. We remember that we should practise sports. We found out that we must sleep eight hours. Now we know that when we don’t have much time to eat the first breakfast we can eat the second healthy breakfast at school. We learnt about the pyramids of the other countries and that there are pros and cons of the organic food. The advantage is that you are more healthy, the disadvantage is that this is expensive. The local food is cheaper than organic food. But the minus is that we don’t know where it comes from. Now we know that smoking cigarettes, using drugs and drinking alcohol is bad. Through questionnaire we learnt what our friends eat on a daily basis. Due to the project we live in a more healthy way.




WHAT IS A HEALTHY DIET LIKE? - SUMMARY 

During the exchange students were also asked to prepare a summary about the healthy diet in general. Below you can see results of their work.  














No comments:

Post a Comment